Kompetentnie, ciekawie, dynamicznie…

Tym razem to nie „samochwałka”. No może troszkę, ale w zupełnie innym znaczeniu :-).

Przy okazji trwających rekolekcji w jednej z bydgoskich szkół zorganizowano szkolenie dla nauczycieli, na które zostałem zaproszony w roli prowadzącego. Temat: Dyscyplina w klasie.

Zagadnienie to realizuję w szkołach już od kilku lat, toteż sam zakres, jak i forma prowadzenia nie były dla mnie nowością. Niewiele przeprowadziłem jednak szkoleń, na których pedagodzy tak chętnie dzieliliby się własnymi doświadczeniami dyskutowali o konkretnych metodach, pytali o wskazówki do pracy z grupą dzieci, jak dzisiaj. Serdecznie im za to dziękuję, bo są dla mnie dodatkową inspiracją do dalszej pracy i rozwoju mojej placówki doskonalenia nauczycieli.

Na dzisiejszym szkoleniu zdarzyło się coś jeszcze. Przez własną nieuwagę, nie wziąłem na szkolenie ankiet ewaluacyjnych, o wypełnienie których zwyczajowo proszę po zakończeniu części merytorycznej szkoleń i warsztatów. Nie chciałem jednak, by szkolenie zakończyło się bez informacji zwrotnej o mojej pracy, gdyż ta stanowi dla mnie zawsze dodatkowy materiał do analizy, pozwalający pracować nad słabymi stronami szkoleń, jak i samego prowadzącego.

Tym razem poprosiłem nauczycieli, by jednym zdaniem podsumowali i ocenili moją pracę. Znając swoje poprzednie „statystyki” podejrzewałem, że będą one co do zasady zadowalające (wszak właściwie wszystkie dotychczasowe szkolenia dla nauczycieli kończyły się dla mnie notami o średniej powyżej 93% bardzo dobrych i dobrych ocen). Nie podejrzewałem jednak, że ich czytanie sprawi mi tyle radości i satysfakcji z wykonanej pracy.

Będę musiał rozważyć, czy nie wprowadzić zmiany systemu ewaluacji szkoleń z nieco może “sztywnego”, ankietowego, na właśnie takie krótkie informacje zwrotne, w których każdy może zwrócić uwagę na to, co dla niego było największą wartością lub najsłabszym momentem szkolenia.

Tymczasem przytaczam poniżej wszystkie przekazane mi dzisiaj przez nauczycieli informacje zwrotne po szkoleniu, rozpoczynając od tej, która stała się tytułem niniejszego wpisu:

„Kompetentnie, ciekawie, dynamicznie”

„Odpowiadał mi temat i prowadzenie zajęć”

„Temat ciekawy, prowadzenie i przygotowanie profesjonalne :-)”

„Szkolenie: bardzo dobre, temat wyczerpujący, ciekawie prowadzone spotkanie”

„Profesjonalizm, miła atmosfera, liczne przykłady z ciekawym omówieniem”

„Zajęcia ciekawe. Pomocne w pracy nauczyciela”

„Dobry, merytoryczny wykład”

„Tematyka zajęć interesująca, prowadzący otwarty, komunikatywny, omawiane zagadnienia są pożyteczne, warto je wykorzystać w pracy z uczniami”

„Szkolenie bardzo dobre, wyczerpany temat, dużo dobrych rad”

„Dziękuję za ciekawe przedstawienie problemów”

„Dziękuję za ciekawe przedstawienie zagadnień”

„Temat bardzo mnie zainteresował, dużo ciekawych wskazówek do pracy z zespołem, w którym są różne osobowości. Prowadzący bardzo miły, życzliwy, mamy nadzieję, że jeszcze tu wróci :-)”

„Dobrze opisane związki powodujące konflikty”

„Uważam, że zajęcia były bardzo interesujące, skorzystam z tej wiedzy podczas pracy z uczniami”

„Zajęcia były wartościowe i rozwijające”

„Zajęcia się podobały”

„Temat zajęć na czasie. Zajęcia prowadzone profesjonalnie”

„Szybko, zwięźle i na temat. Dziękujemy!”

„Szkolenie bardzo mi się podobało, prowadzący bardzo aktywny, rzeczowy i skuteczny”

„Bardzo ciekawe szkolenie. Dziękuję!”

„Bardzo podobało mi się szkolenie. Dziękuję :-)”

„Zajęcia były niezwykle przydatne i poprowadzone tak, ż chciało się słuchać i uczyć. Chciałabym, aby Pan często odwiedzał naszą szkołę. Dziękuję”

„Szkolenie <<Dyscyplina w klasie>> pomoże w pracy nauczycielskiej”

„Miło, rzeczowo, na temat. 5+ (+ za odnoszenie się do praktyki edukacyjnej). Dziękuję za spotkanie”

„Przydatne szkolenie, ciekawie poprowadzone”

„Bardzo fajne zajęcia, dużo praktycznych rad”

„Zajęcia prowadzone bardzo ciekawie. Dobrze przygotowane”.

 

Co tu dużo pisać… DZIĘKUJĘ!!! 🙂

Z serdecznymi pozdrowieniami dla wszystkich nauczycieli – Wojciech Elszyn.